1996 – Domov důchodců Radkova Lhota
Smrt čeká na každého, ale
v domově důchodců, kde tráví své dny lidé na sklonku života, se připomíná
naléhavěji než jinde. Dnes je tady však živo. Slavnostní tváře, úsměvy,
gratulanti, personál a novináři. Vprostřed haly, kde obvykle sedávají podél
stěn stařenky a staříci, si hoví v křesle drobný muž. Jmenuje se Filip
Kazík a je jedním z posledních československých legionářů, a právě slaví
sté narozeniny.
Stojím trochu stranou, ale troufám si
tvrdit, že ze všech těch figur od médii to tady znám nejvíc. A naopak mě zná vrchní
sestra, která za mnou přijde.
„Měla bych pro vás ještě něco. Zřídili
jsme tady kapli, kde slouží zajímavý farář,“ říká. „Nevím ale, jestli o to budete
stát.“
„Dochází k vám a vy jste tu pro něj vybudovali
kapli?“ upřesňuji si.
„To ne, on tu bydlí jako jeden
z obyvatelů, o které se staráme. Je také proutkař a psychotronik, i když
to katolická církev neuznává. A za komunistů byl zavřený v táboře pro
duchovní.“
„Tak to mě velice zajímá.“
Cestou za farářem mi vrchní sestra ukáže kapli
vytvořenou z pokoje. Velký dřevěný kříž na čelní stěně, oltářík, kytka ve
váze a několik kostelních lavic, nic víc.
„Tady pan farář slouží každé odpoledne mši,“
vysvětluje sestra.
„Fakt každé odpoledne? Kolik má vůbec let?“
„Ani tolik ne, sedmdesát čtyři. Tady bydlí
i daleko starší lidé. Každopádně ale pan farář moc neodpočívá. Duchovní službu
pro stařenky a stařečky koná s velkou chutí. Věnuje se jim denně i
osobně.“
Farář Pavel Zíbal je statný bělovlasý muž.
Oči mu šibalsky jiskří a z jeho osobnosti vyzařuje…, jak to nazvat, snad radostná
životní síla. Zarazí mě to. Už dlouho jsem se nesetkal u nikoho s takovým
zjevným optimismem a tady bych jej nečekal vůbec.
„Tak vy o mně chcete napsat?“ zeptá se farář
bez úvodu.
„Tedy, vrchní sestra říkala, že tady
bydlíte a zároveň vykonáváte duchovní službu. Vždyť jste snad v důchodu,
na odpočinku…“
„Duchovní služba končí až smrtí,“ usměje
se farář. „Já přece nemohu ty babičky a dědečky opustit, když se ke mně chodí
potěšit, postěžovat si, poplakat, povyprávět.“
Jeho slova jsou prostá a znějí jaksi
samozřejmě, zdá se, že je muž na druhé straně stolu upřímný a nijak se nestylizuje.
Najednou nevím, na co bych se ptal.
„Důležitou náplní mé duchovní práce je
připravovat zdejší lidi na smrt,“ pokračuje farář, který zaznamenal moje
rozpaky.
„Připravovat na smrt?“
„Ale ano, lidé tady hledí okny do věčnosti.
Řadu z nich jsem už s nevyhnutelným osudem také usmířil, takže umírali
velice klidní.“
„Promiňte, je pro mě zvláštní slyšet
mluvit o smrti jako o běžné věci, tak přirozeně.“
„Smrt přece přirozená je. Vy jste ještě
mladý, pane redaktore, takže o ní moc nepřemýšlíte. Pochopitelně. Ti lidé tady ovšem
vědí, že se blíží jejich konec, ale smrti se bojí. Proto to nejlepší, co pro ně
mohu udělat, je usmířit je s ní,“ vypráví vlídně.
„Asi máte pravdu,“ řeknu, abych jen
nemlčel.
„Když
s nimi hovořím, dozvídám se jejich příběhy. A povím vám, že životní historie
každého obyvatele domova by vydala na román. Jedna třiadevadesátiletá učitelka
se chlubí, že vítala prezidenta Masaryka. Mimořádným člověkem je ten legionář,
který právě slaví sto let. Jsou tu ale i smutné osudy. Bydlí tu s námi
třeba muž bez nohy, kterému vlastní syn zabil manželku.“
„A vy?“
„Jsem spokojený. Je o mě postaráno a mohu se
ještě uplatnit v duchovní správě.“
„Myslel jsem spíš na váš životní příběh.
Prý máte opravdu co vyprávět,“ konečně se trochu chytám.
„Myslíte, jak jsem se stal farářem? Kněžské
poslání pro mě byla dost samozřejmá volba. Od mládí jsem tíhl k duchovním
hodnotám a chtěl sloužit lidem. Rozhodující ale bylo, když jsem zaslechl
Ježíšovo volání.“
„Jak člověk zaslechne Ježíšovo volání? Neumím
si to představit?“
„Až ho zaslechnete také, tak to určitě poznáte.“
„Proč myslíte, že ho taky zaslechnu?“
„Nepochybně. Jednou ano.“
Jak plyne řeč, dovídám se, že se farář
narodil ve Vnorovech na Slovácku v rolnické rodině jako poslední, šesté
dítě. Jeho otec byl prý veselý
muž, známý průpovídkami a matku všichni znali jako pracovitou, skromnou a zbožnou
ženu. Jeho tři starší bratři se vyučili řemeslu a hospodářství převzal
nejstarší Franta, když se mladší z jeho sester provdala. Jemu rodiče umožnili
studium na gymnáziu ve Strážnici, kam dojížděl osm let vlakem.
Mezi spolužáky a přáteli měl tak známé osobnosti, jako byli
básník Jan Skácel, hudebník Slávek Volavý, vypravěč Milan Masný a nacisty
popravená komunistická odbojářka Maruška Kudeříková. Pavel Zíbal vypráví, že prožil úsměvné mládí ještě
v době ryzího Slovácka, zatímco já přemýšlím nad různorodými lidmi, kteří
prošli jeho životem.
Když se pak seznamuji s jeho osudem,
napadá mě, že primiční mší ve vnorovském kostele, která se konala krátce poté, co byl roku 1946
v Olomouci vysvěcen na kněze,
skončilo klidné období jeho života, i když studoval za protektorátu. Svému duchovnímu poslání se totiž
mohl věnovat, jakmile se dostali k moci komunisté, jenom v krátkých etapách
mezi šikanou a utrpením, jež mu působil jejich režim.
Napřed byl kaplanem ve Slušovicích. Avšak
po únoru 1948 ho už v prosinci téhož roku komunistická policie
stíhala pro pobuřování při kázání. Následně prožil tři měsíce ve vazbě v
uherskohradišťské věznici. Potom byl kaplanem v Opavě – Kateřinkách. Zorganizoval
odtud zájezd mladých na Velehrad se zastávkou ve Vnorovech. Tam byl tehdy
zatčen ve svém rodném domě a vyslýchán opět v Uherském Hradišti.
„Zavřeli vás prý také
do lágru pro duchovní?“ přeruším Zíbalovo povídání.
„Ano, hned po té samovazbě. Byl jsem skoro
tři roky v Želivi u Jihlavy v pracovním táboře, který tam udělali z kláštera,
a spolu se mnou dvě stovky dalších kněží, a pak rok a půl v podobném
lágru v Hájku u Kladna.“
„Muselo to být hrozné.“
„Velitel nás tam vítal slovy – Pán Bůh
není a vy tu všichni pochcípáte! Od toho si můžete odvodit, jak to tam
vypadalo. Napsal jsem o tom knihu Šéfe, znáte Želiv…?“
„A co bylo, když jste se z táborů
dostal?“
„Narukoval jsem k pétépákům a u
černých baronů jsem byl rok a půl. A pak jsem dvacet let pracoval s krumpáčem jako
traťový dělník.“
„Nic jiného pro vás nebylo?“
Farář se mlčky usměje a já se kouknu na
stěnu, kam zabíhám pohledem každou chvíli po celou dobu rozhovoru. Visí tam
krumpáč podbiják s násadou kolmo k zemi, že vypadá jako kříž a na násadě
je přišroubovaná bronzová soška Ježíše Krista. S otázkou v očích se
obrátím k farářovi.
„Ten krumpáč mám z trati, ale víte,
jak jsem přišel ke Kristově sošce? Našel ji na smetišti a přinesl mi ji synovec
Klementa Gottwalda.“
„Jako fakt?“
„Opravdu. Bylo to tak.“
„A ten kámen, co má Ježíš pod nohama?“
„Je to polodrahokam záhněda. Našel jsem ho
ve štěrku mezi kolejemi.“
„Příběh vašeho kříže je skoro neuvěřitelný.“
„Mého kříže, nebo toho na stěně?“ zavtipkoval
farář.
„Oba příběhy znějí téměř neskutečně. Prý
jste ale také psychotronik a proutkař,“ změním téma.
„Ano. Na Slovácku jsem našel bezpočet
pramenů. A tady v domově hledám na pláncích bytů geopatogenní zóny pomocí
kyvadla a virgule. Nevím, jak to dělám. Sám se tomu divím.“
Znovu se podívám na krumpáčový kříž, nad nímž
je připevněný kovový německý nápis – Arbeit macht frei, což znamená něco jako
práce osvobozuje, který nacisté se zvrhlým humorem dávali nad brány
koncentračních táborů. Jenže dole pod násadou krumpáče je další kovový nápis,
tentokrát latinský – per Jesum Christum, což se dá přeložit jako skrze Ježíše Krista.
Vím, že bude těžké slovy popsat život tohoto
muže. Jemu samotnému se podařilo však veškerou krutost a absurditu osudu, ale i
svůj humor a optimismus vyjádřit v této jedinečné kompozici na zdi.
Co se stalo s knězem a jeho bizarním křížem
Příběh by tím mohl skončit. Uveřejnil jsem o nevšedním
faráři Pavlu Zíbalovi a jeho originálním kříži s umučeným Kristem
text v našich novinách a vypálil tím kolegům z ostatních médií
rybník, protože jsem byl jediný, kdo se k němu doslova za jejich zády a ve
stínu oslav sta let Filipa Kazíka dostal a napsal o něm článek. Brzy sice o
Zíbalovi referoval kdekdo, ale já byl první.
Pár dní jsem se tím kochal, i když jsem
věděl, že je to pýcha, která patří k sedmi hlavním hříchům. Moje novinářská
hvězda ještě několik let stoupala, ale potom nastal strmý životní pád skoro až
na samé dno. Nevím, jestli to byl trest zrovna za tuto pýchu, ale moje
marnivost se na mém sešupu podílela každopádně.
Jaký kontrast s Filipem Kazíkem,
který v Radkově Lhotě strávil ještě tři roky, než tam skonal ve věku 103
let. Byl pilotem a účastnil se bojů v obou světových válkách. Co jsem
dokázal já? Byl prý i v tak vysokém věku neuvěřitelně vitální a čilý, a když
zemřel, armáda mu vystrojila velkolepý pohřeb s vojenskými poctami. Kolika se
dožiju já a vzpomene si na mě někdo, až tu nebudu? ptal jsem se, utápěl se v sebelítosti
a možná čekal na Ježíšovo volání. Prý ho poznám.
A co když ke mně
skutečně promluvil. Ježíši muselo být jasné, že bych neslyšel, kdyby mě volal
například do kostela nebo k modlitbě. Ale třeba zavolal prostřednictvím
mojí ženy. Navzdory tomu, že jsem ji tolikrát zklamal, mi uvěřila, že dovedu
ještě vstát, když jsem se válel v morálním hnoji, a její důvěra do mě
napumpovala sílu, že jsem to opravdu dokázal a vím od té doby, že je život
krásný. A pokud chci, aby si mě někdo po smrti pamatoval, musím žít tak, aby
k tomu lidem dal důvod.
O Pavlu Zíbalovi jsem potom
neměl informace a vlastně je ani nehledal, ačkoli jsem si občas vzpomněl na
jeho sílu a optimismus, s kterými čelil zlu, a na pokoru, s jakou
přijímal svůj osud. Snad k tomu pomohlo, že vyrůstal i v hudebním prostředí
a lidová píseň jej provázela celý život. Často mu vedle modlitby zůstala jenom
ta.
Zatímco léta plynula, párkrát
mě napadlo, co se stalo s ním i s jeho křížem. A potom se mi ozval muž,
který se nějak dostal k mému textu o panu faráři. Věděl, kam se kříž poděl
a jak to s Pavlem Zíbalem dopadlo.
Líčil mi, že dlouhou
řadu let jezdil s rodinou navštěvovat svého těžce nemocného bratra do
Domova seniorů v Radkové Lhotě. Při jedné návštěvě se s úžasem a
velikou radostí dozvěděl, že místní starý kněz chystá bratra k prvnímu
svatému přijímání. Šel ho ihned pozdravit a poděkovat mu, a tak poznal Otce
Pavla Zíbala. Od té chvíle se setkávali vždy, když přijel za bratrem, a brzy se
z nich stali přátelé.
„Kdo Otce Pavla znal,“ pokračoval
onen muž, „potvrdí, že byl skvělý vypravěč. Hovořil bez stopy zloby či zášti o
svém těžkém životě za totality i o historii zvláštního kříže, který visel na
zdi v jeho pokojíku a já ho velmi obdivoval.“
Podle něj a zcela v souladu
s mým názorem vypovídal kříž v podobě krumpáče a s bronzovou soškou
Ježíše o osudech Pavla Zíbala víc než cokoliv jiného. Práce a modlitba,
modlitba a práce. Otec Pavel mu pak jednou řekl, když se řeč opět stočila ke
kříži, že si jej má vzít k sobě, až on zemře.
Vtom se muži vybavila vzpomínka: „Páter Pavel pocházel z kraje slivovice, a tak
měl i v Radkové Lhotě nějakou lahvičku v zásobě. Aby se nám lépe povídalo, při
příchodu mi jen pokynul a ukázal kde je láhev a kalíšky, tehdy už hůř chodil.
Já jsem nás obsloužil a než jsme si přiťukli, šibalsky se podíval na mou tehdy
asi patnáctiletou dceru a s úsměvem řekl: Děvenko, nedívaj sa. Velebníček
pijů. Mám tu větu pořád v uších a nikdy se neubráním úsměvu a dojetí.“
Uplynulo několik let, navázal muž na
přerušené vyprávění, a zdravotní stav Otce Pavla se horšil, naposledy ho viděl
v přerovské nemocnici a nedlouho poté mu přišla smutná zpráva o jeho
smrti.
„Pohřeb měl 14. května 2008 ve Vnorovech,
v den mých narozenin, a po něm jsem oslovil synovce Otce Pavla, seznámil
ho s vůlí zemřelého a pouze na základě mého ústního svědectví jsem kříž
dostal do opatrování. Tak se ocitl u nás doma v kuchyni na zdi, kde se
všichni scházíme, tak, abychom ho měli neustále na očích a nezapomněli na
svatého kněze.“
Muž, který mě seznámil s dalšími
osudy Pavla Zíbala a jeho kříže, by považoval ovšem za sobecké,
nechat si takový poklad jen pro sebe, proto s radostí splnil přání, jak
říkal, aby kříž byl vystaven na očích všech lidí dobré vůle. Propůjčil
zvláštní kříž jezuitům na expozici Martyrion – svědkové víry 20. století v podzemí
baziliky slavného Velehradu.
A co já? Už od rozhovoru s Pavlem
Zíbalem mám v živé paměti bronzovou sošku na krumpáči uprostřed německo-latinského
nápisu Práce osvobozuje skrze Ježíše Krista, a proto věřím, že ten farář, ten
veselý strejda ze Slovácka opravdu zaslechl jeho volání.
Žádné komentáře:
Okomentovat